Bondfilosofi-1

Om ett företag skall släppa ut en ny podukt så testas den åtskiliga gånger.
Alla produktionssteg veriferas för att inte missa en enda detalj i processen.
Mycket tid går åt innan produkten når marknaden.

Hur är det med upfostran och skolan?

Finns det klart uttalat mål för uppfostran?
Är skolan bara en tillverkningsmoment eller ett mål i sig?

Mina funderingar leder till ett totalt förtvivlan.

Om skolan är ett mål i sig då varför missar man så ofta att nå fullgod resultat?
Är det snedvriden statistik att det alltid finns toppar och dalar i en population - Gauss kurvan.

Tänk att veta -jag föddes för att vara en looser.
Får man uppmuntran av detta eller blir det orsaken till en livslång depresion?

Blir det omvänd också?
I´m born to be a winner - presterar man bättre av detta?

Frågor  frågor  frågor.

Skall vi själva söka svaret eller skall vi lämna detta åt  de som bättre begriper problemem?

Om de begriper problemen bättre då varför fungrar det inte?
Det kan inte vara bara frågan om resurser.
Människan är inblandat i processen då kan allting hända även det mest korkade.


Ett försök att definera mål för uppfostran

(kolla länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pedagogikens_filosofi)

Om vi vet mål då återstår att hitta en metod för att nå detta.

Målet får inte vara absolut eller oföränderlig.
Det enda som vi vet är evigt är just förändringen.

Måler får inte vara beroende av kultur, geografi eller religion.
Uppfostran gäller ju hela mänskligheten.

Vad är målet med uppfostran?

Förslag???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0